Asset Publisher
O lesie w lesie
To temat warsztatów dla nauczycieli z terenu Nadleśnictwa Bielsko, które odbyły się 21-22 maja 2015r.
Celem warsztatów "O lesie w lesie - czyli korzyści płynące z zajęć terenowych" było zebranie grona nauczycieli aktywnych na polu edukacji przyrodniczo-leśnej w celu wymiany doświadczeń, przedstawienia dobrych praktyk oraz powstania nowych inicjatyw i projektów. Spotkanie z nauczycielami szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z Bielska-Białej i Czechowic-Dziedzic (20 nauczycieli, po połowie z obu miast) dało możliwość dyskusji o problemach i barierach w organizowaniu zajęć terenowych. Ważne również było przedstawienie lasu jako idealnego miejsca do propagowania idei zrównoważonego rozwoju.
Część teoretyczna warsztatów odbyła się nie bez przyczyny w Gimnazjum Publicznym nr 1 w Czechowicach-Dziedzicach. To właśnie ta placówka realizuje Projekt „Arboretum Inspiruje", który został przedstawiony przez Dyrektora Gimnazjum Pana Wojciecha Mika oraz Panią Magdalenę Jasińską i Panią Paulinę Szczerbowską podczas warsztatów jako przykład interdyscyplinarnego podejścia do edukacji przyrodniczo-leśnej.
Ważną częścią pierwszego dnia warsztatów była prezentacja Pana Wiktora Naturskiego z Nadleśnictwa Ustroń dotycząca gospodarki leśnej w Polsce i na świecie oraz idei edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Ważnym jest to, że edukację przyrodniczo-leśną należy prowadzić pamiętając o 4 filarach zrównoważonego rozwoju: ekologii, ekonomii, społeczeństwie i kulturze.
Ciekawy wykład na temat "Las miejscem rozpoznawania indywidualnych strategii uczenia się ucznia. Uczenie się przez działanie i przeżywanie" przedstawiła Pani Barbara Leśniak, wieloletni edukator.
W drugim dniu warsztatów odbyły się zajęcia terenowe przeprowadzone przez Panią Irenę Polok z Nadleśnictwa Bielsko na terenie Parku Zdrojowego w Jaworzu przy współpracy z Ośrodkiem Promocji Gminy Jaworze.
Bardzo ważnym wnioskiem płynącym z warsztatów jest fakt, iż edukacja przyrodniczo-leśna powinna być prowadzona w miarę możliwości w środowisku przyrodniczym. Zaleca się prowadzenie zajęć terenowych, gdzie uczniowie mogliby samodzielnie prowadzić badania, obserwacje, analizować wyniki i generować na tej podstawie wnioski, proponować rozwiązania zaistniałych i dostrzeżonych problemów. Ważne jest, by uczniowie poprzez działanie, przeżywanie samodzielne dochodzili do wiedzy. Miejscem realizacji edukacji przyrodniczo-leśnej mogą być tereny leśne, ale również ogrody przyszkolne, parki i skwery.
Warsztaty zorganizowane zostały przez Nadleśnictwo Bielsko (koordynatorem była Pani Irena Polok) oraz Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Czechowicach-Dziedzicach (koordynatorem była Pani Barbara Michałek-Piernik).